Tuesday 27 January 2015

LÄVISTYKSET

Mä oon jos jonkinlaisen lävistyspostauksen tänne joskus tehnyt, mutta ilmeisesti olen ne kaikki poistanut. On tänne tullut myös lupailtua, että jossain vaiheessa kyseistä postausta on tulossa ja nyt, kun mulla ei muita postausideoita oo, niin on hyvä aika toteuttaa tämäkin kirjoitus.

Mun lävistysinto alkoi 13-vuotiaana, kun silloinen hyvä ystäväni sai äidiltään luvan ottaa napakorun. Mun kateus oli jotain ihan sietämätöntä, enkä mä tietenkään saanut vanhemmiltani lupaa kyseiseen koruun. Mä olin kaiken lisäksi vielä ystäväni mukana, kun hän paikalliseen kultasepän liikkeeseen meni rei'ittämään itsensä. Tilannetta pahensi vielä se, että vuosi, pari kyseisen tapahtuman jälkeen mun toinen rakas ystävä kävi myös laittamassa tuon ihanuuden napaansa. Ja mun kateus se vain yltyi.

Pitkään tyydyin olemaan ilman ja ihailemaan muiden napoja. Kesällä 2009 täytin 17 vuotta ja olin menossa Helsinkiin shoppailemaan. Olin ottanut selvää eräästä lävistysliikkeestä, josta olin kuullut muutamalta ystävältäni. Ilokseni kyseinen liike vaati 16 vuoden ikää, jotta lävistyksen sai ottaa ilman vanhempien suostumusta. Meitsi käytti tilaisuuden hyväkseen ja kävi sitten lävistämässä napansa tuona heinäkuisena päivänä. Ja vitsi, mä olin onnellinen. Tuon päivän jälkeen kaikki onkin historiaa ja mä aloin ihan toden teolla lisäämään rautaa mun kehoon.

Seuraava lävistys, mikä mulle laitettiin oli smiley. Innostus tähän tuli eräältä ystävältäni, jolla kyseinen koru oli. Hän sanoi voivansa laittaa mulle kyseisen korun eikä mun tarvitsisi siis lähteä liikkeeseen, saatika maksaa siitä mitään. Silloin idea oli hyvä ja se onnistuikin. Nykypäivänä en ehkä ottaisi yhtäkään lävistystä kaverin tekemänä. Hirveesti mua mietitytti, pysyisikö se, sillä lukemani perusteella joillain tippuu se jo kahden viikon jälkeen. Mulla smiley on ollut jo yli 5 vuotta.

Viikko tai pari smileyn laiton jälkeen, mä marssin taas helsinkiläiseen lävistysliikkeeseen ja lähdin sieltä kielikoru matkassani. En olisi ikinä kuvitellut ottavani sitä, sillä sen laitto kuulosti pelottavalta ja aluksi se oli mun mielestä vielä todella ruma lävistys. Nykyään en voisi ollakaan ilman näitä ihanuuksia,


Vuosi 2010 oli hiljainen. Mä muistelin, että sinäkin vuonna olisi jotain tullut lisää, mutta ei ilmeisesti. Tammikuussa 2011 mä olin rakkaan ystäväni kanssa ABC:llä kahvilla ja aloimme sattumalta puhumaan lävistyksistä. Ystäväni alkoi puhumaan, kuinka hän tahtoisi toisen napakorun ensimmäisen alapuolelle. Muistelimme, että Lohjalle oli juuri vähän aikaa sitten avattu uusi lävistysliike ja hetken mielijohteesta lähdimme molemmat hakemaan uutta, toista napakorua.

Keväällä 2012 innostuin lävistämään kieleni toiseen otteeseen. Kyseisen lävistyksen kohdalla aika peruuntui monta kertaa ja mä kerkesin jo miettimään, ottaisinko sitä ollenkaan. Lopulta aika saatiin sovittua ja pian mulla olikin kaksi killutinta kielessä.


Vähän reilu vuosi toisen kielilävistyksen ottamisesta, mä istuin taas lävistäjän tuolissa ja tällä kertaa kieleni sai kolmannen koristuksen. Silloin lävistäjäni sanoi mulle, että mahdollisesti saisi vielä neljännenkin, mutta mä tyydyn tähän kolmeen. Viimeinen teki jo sen verran kipeetä ahtauden vuoksi, että näin on hyvä.

Vähän reilu kuukausi viimeisen kielikorun laittamisen jälkeen, mulle laitettiin ensimmäinen rustokoru eli tragus. Aikaisemmin mulla oli ylärustossa jo kaksi lävistystä, joista molemmat oli kavereiden tekemiä. Tragus oli siis ensimmäinen vähän "erikoisempi" rustolävistys.

Kolme kuukautta traguksen jälkeen olin jälleen sen samaisen rakkaan ystäväni kanssa ja me lähdettiin hakemaan itsellemme lävistyksiä. Ystäväni otti korvalehteen uuden ja mulle laitettiin rook, joka muuten teki aika kipeetä. Lävistys ei meinannut ensin parantua kunnolla, tai siltä musta ainakin tuntui..


Helmikuussa 2014 lohjalaisessa lävistysliikkeessä oli ystävänpäivä kamppis, eli ystävykset saivat alennettuun hintaan lävistykset. Me mentiin siskoni kanssa kyseiselle kamppikselle ja silloin mulle laitettiin inner conch ja siskolle industrial.  Muutama päivä lävistyksen laiton jälkeen se alkoi vuottaa silmittömästi verta. Mä painoin sitä kaikilla voimillani tyrehdyttääkseni sen ja puolen tunnin painamisen jälkeen se onneksi tyrehtyi. Viikko laittamisesta lävistys alkoi uudestaan vuotaa. Me yritettiin Jessen kanssa puolentoista tunnin ajan tyrehdyttää sitä, mutta verentulo ei vain loppunut. Lopulta mä sanoin, että nyt täytyy lähteä päivystykseen.  Ja niin me lähdettiin korva paketoituna. Lohjan päivystyksessä koru poistettiin ja haava tyrehdytettiin aika nopeasti. Mä olin todella surullinen ja pettynyt.

Muutaman kuukauden jälkeen päivystysepisodista mä marssin takaisin lävistäjäni luo ja inner conch laitettiin mulle uudestaan. Nyt se on ollut mulla jo melkein vuoden ja hyvin on pysynyt, eikä yhtään ole vuotanut.


Vielä helmikuussa 2014 mä olin jo pitkään miettinyt seuraavaa askelta mun lävistysvihossa ja olin päättänyt, että jossain vaiheessa haluan rintaani kaksi microdermalia. Iloisin mielin kerroin lävistäjälleni ehdotukseni ja hetken pähkäiltyämme rei'ät laitettiin mun haluamaan kohtaan. Lävistämisen jälkeen lävistäjänikin totesi, että tuo olikin parempi paikka ja, että korut sopivat hyvin mun vartalolle. Toukokuussa kuitenkin jo toinen koru irtosi paitaa pukiessa. Se oli ollut jo pitkään kipeä ja todennäköisesti myös tulehtunut. Syksyllä 2014 lähti toinenkin yön aikana ihan mun huomaamatta. Se oli koko ajan hyväkuntoinen, mutta jostain syystä sitten plumpsahti ulos..

Näiden vuosien aikana mun korvalehtiin on ilmestynyt yhteensä 9 korvareikää, joista kuusi oon tehnyt ite. Ihan ruhtinaalisesti mulla näitä reikiä siis on ja rakastan jokaista jollain tapaa ♥

Ja, kuten kaikkia aina kiinnostaa mikä sattui ja miten paljon.. sitä on vaikea sanoa, kun ihmisillä on niin erilaiset kipukynnykset. Mun kipukynnys on yllättävän korkea. Kaikki lävistykset on tuntuneet erilaisilta, mutta kielikorut ovat olleet vähiten kivuliaita laittaa, vaikka ei välttämättä uskoisi. Mun kokemuksella ne on sitten jälkeenpäin kipeitä ja v*ttumaisia. Microdermalit teki aika kipeetä, samoin smiley. Mutta kuten todettu, kipu on aina hyvin henkilökohtainen :)

Tervetuloa mukaan uusi lukija ♥

4 comments:

  1. Hauska postaus, en oo tiennytkään että sulla on näin paljon läväreitä! Todella kiva tietoisku siis susta;) Itsekin omistan napakorun, joka on yläpuolella. Tiesin kyllä että alapuolellekin saa, mutten koskaan oo nähnyt/tiennyt että voi laittaa lävistykset molempiin ja samaan aikaan:D Näyttää ihanalta! ♥

    ReplyDelete
  2. Kiitos! <3 joo, mulla on tarkotuksella kaikki lävistykset piilotettavia :)

    ReplyDelete
  3. sattuko conch lävistys paljon :)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. No kyllä se nipistää. Mulla nyt aika hämärät muistikuvat, kun mielessä enemmän toi miten paljon se sattu, kun se ei parantunutkaan. Mutta kyllä siitä hengissä selviää :)

      Delete

Piristä päivääni kommentilla ♥